pátek 24. července 2015

CHANEL: Číslo Pět žije!

                                   

Číslem Pět nemíním ovšem roztomilého robota, ale slavný No.5. Říkala mi paní v parfumérii, že vůně se každou chvíli obměňují tak, že se prostě konkrétní parfém přestane vyrábět, protože už je očuchanej a demódé. Ikon se to ale zaplaťpánbůh netýká. Navíc Gabrielle Chanel s tímto parfémem dosáhla jednoho prvenství...


... první návrhářská vůně to ale nebyla. Roku 1911 uvedl Paul Poiret první vlastní parfém pod názvem Rosine (pojmenovaný podle jeho starší dcery). Naprosto všechno, od vůně přes flakon, obal, reklamu i distribuci, bylo vytvořeno jedním návrhářem. Zaútočil tak na monopol francouzských parfumářů, i když jeho iniciativa byla zpočátku k smíchu.

Rosine

Vonné kompozice už od konce 19. století sice široce využívaly syntetické složky, které způsobily převrat v tradiční chemii vůní, ale stále ještě se kamuflovaly květinovou poezií, inspirovanou přírodními komponenty. Nenápadné přidávání syntetických složek přiznávali výrobci jen neochotně, ačkoli se tím významně rozšířila škála vůní a také se zajistila lepší stálost. Chanel No. 5 s tímto pokrytectvím ale rokem 1921, tedy rokem svého uvedení, skoncoval, když byl představen jako první jednoznačně abstraktní vůně. Tento parfém, který měl ohromující úspěch, parfém vytvořený podle téměř alchymistické receptury, parfém naprosto odlišný od ostatních, změnil v bláznivých letech staré pojetí elegantní vůně a otevřel voňavkářství ohromné pole možností, které se od té doby neustále využívá. V souvislosti s významným úspěchem "Pětky" si většina známých salónů založila vlastní oddělení parfumerie.
Nejlepší modelkou byla sama sobě


Parfém se postupně stane tak slavným, že když za 2. světové války Coco zavře svůj salon a zůstane jenom její butik v ulici Cambon, budou sem němečtí vojáci přicházet pro zásoby Chanelu No. 5. Po osvobození v tom budou pokračovat Američané a často tam kvůli svým manželkám a milenkám budou stát v dlouhých frontách.


Vojáci US Army na rue Cambon

Coco se vzpříčila i do té doby běžné módě obalů na parfémy. Nechtěla vybroušené, složité lahvičky, ale jednoduchý, "neviditelný" design. Původní lahvička se od té současné lišila - byla zaoblenější. Jenže když z butiků pro vybranou klientelu parfém "expandoval" a bylo třeba ho převážet, ukázalo se, že původní flakon je příliš tenký. Nastoupil slavný "hranatý" styl, o kterém se někdy říká, že je inspirován lahví od whiskey, která se Chanel zalíbila. Flakon parfému od té doby nezměnil, jen uzávěr prošel mnoha proměnami. Kapesní verze parfému pak přišla na trh roku 1934.

Evoluce flakónů Chanel No. 5
 
Když se v 50. letech zeptali Marilyn Monroe, co obléká do postele, odpověděla, že pár kapek Chanelu No. 5. Dovolila bych si poznamenat, že Marilyn se v audionahrávce z roku 1960 ptal šéfredaktor Marie Claire, a záhy vyšel i malý videospot, ale ač tedy nakonec odpověď není spontánní, stala se ikonickou stejně jako parfém i ona herečka.

"You know, they ask me questions. Just an example: 'What do you wear to bed ? A pajama top? The bottoms of the pajamas? A nightgown?' So I said, 'Chanel No. 5,' because it's the truth... And yet, I don't want to say 'nude.' But it's the truth!"
 
Marilyn Monroe v reklamě na Chanel
 
V 70. letech se tváří parfému stala francouzská hvězda Catherine Deneuve, v 90. letech pak další Francouzka, herečka a modelka Carole Bouquet. Také Audrey Tatou a Nicole Kidman a v současné chvíli je novou tváří Chanelu No. 5 tralala, Brad Pitt. Všechny tyto reklamy mají jednoho spojovatele - vždy jde o elegantní luxus.



No, slyšela jsem párkrát, že Chanel No. 5 je "pro starý". U mě to byla láska na první začichání a bylo mi 23, tak takhle to asi nebude. Dneska mi ještě o trochu víc voní Coco Noir, ale na Chanel obecně ať mi prostě nikdo nešahá! Doufám, že vám, milé dámy, nějaký ten kousek na poličce v koupelně taky voní.


No a tady jen ten Brad ;-)

2 komentáře:

  1. Také jsem již několikrát slyšela, že se pro mě Chanel nehodí, jelikož je pro "starý". Podle mě je to blbost. Navíc mám pocit, že se na každé ženě "rozvoní" trochu jinak. což je úžasné. I pro mě je Chanel 5 number one :)
    Anny (huszonhet.blog)

    OdpovědětVymazat
  2. Překontrolovat eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde miliony klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.

    Obchod odkudkoli Váš čas je peníze. Obchodujte na počítači, tabletu a mobilu

    Otevřené obchody na eToro - 227,651,647

    OdpovědětVymazat